Πάρε-Δώσε

Ιστοχώρος ποικίλης ύλης
Ελληνική σημαία Πάρε-Δώσε

Βιβλία

  12/10/2022 | 518 εμφανίσεις | Σχολιασμός

Θα κάνω μια μικρή αναδρομή στις τελευταίες ελληνόφωνες εκδόσεις σε σχέση με την εκκοσμίκευση της κοινωνίας αλλά και την ιστορία της Εκκλησίας. Έχουν εμφανιστεί αρκετά σημαντικά βιβλία τελευταία που έχουν ενδιαφέρον και είναι χρήσιμα για κάποιον που ενδιαφέρεται για το θέμα της θρησκείας και τις επιπτώσεις που έχει στην κοινωνία μας. Το σημαντικό είναι η όλο και περισσότερο ανεβασμένη ποιότητα, σοβαρότητα και επιστημονικότητά τους.

Ένα βιβλίο που περιλαμβάνει δύο αρχαία κείμενα σε μετάφραση και σε αντιδιαστολή:
Λουκιανός, Το τέλος του Περεγκρίνου και
Ευσέβιος Καισαρείας, Απάντηση στον Σωσιανό Ιεροκλή.
Είναι το Πού εχάθηκε ο σοφός; με όλες τις σχετικές σημειώσεις, σχόλια και αναφορές, σε επιμέλεια του Π. Σουλτάνη, από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, έκδοση του 2020. Ο τρόπος που βλέπουν οι χριστιανοί και εθνικοί τους αντίστοιχους θαυματοποιούς των άλλων.

Ένα ακόμα πιο ενδιαφέρον βιβλίο από τις εκδόσεις του 21ου παραλλήλου, είναι η Οδός και τα βήματα των πρώτων χριστιανών, από τον Δημήτρη Κυρτάτα. Να σημειώσω ότι ο Κυρτάτας είναι ο μόνος σύγχρονος Έλληνας ιστορικός που έχει ασχοληθεί εξαντλητικά με την περίοδο αυτή της Ύστερης Αρχαιότητας κατά την οποία εμφανίζεται ο Xριστιανισμός, και οι πληροφορίες που δίνει είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για την κατανόηση της εξάπλωσής του και της εποχής του. Στο βιβλίο αυτό ασχολείται με συγκεκριμένες περιπτώσεις χριστιανών που δεν θεωρήθηκαν σπουδαίες, αλλά παρόλα αυτά αντιπροσωπεύουν σημαντικές και άκρως ενδιαφέρουσες καταστάσεις. Με αφορμή αυτά τα συμβάντα γίνεται μια περιήγηση της χριστιανικής κοινωνίας και της αντίληψης, την εποχή εκείνη.

Ακολουθεί Η άνοδος της μονοδοξίας στην ύστερη αρχαιότητα, της Πολύμνιας Αθανασιάδη από τις εκδόσεις του Βιβλιοπωλείου της Εστίας. Μια ενδιαφέρουσα ανάδειξη αυτού του κλιμακούμενου φαινομένου, με επιστέγασμα τη νομοθεσία του Ιουστινιανού, που οδήγησε σε ένα θρησκευτικό και πολιτικό ολοκληρωτισμό. Βέβαια η Αθανασιάδη θεωρεί ότι η τάση για μονοδοξία ξεκίνησε από τον Δέκιο και συνεχίστηκε εντεινόμενη ακόμα και από τον Ιουλιανό (ασχέτως θρησκεύματος), αλλά έχει ενδιαφέρον ότι πραγματική μονοδοξία έχουμε μετά τον Θεοδόσιο που μάλλον έπρεπε να το αναδείξει λίγο περισσότερο, αφού η όποια πολιτική τάση ταυτίστηκε με την υποχρεωτική μονοδοξία του χριστιανισμού που δεν υπήρχε στις άλλες λατρείες. Εξαιρετικά χρήσιμο βιβλίο.

Η εποχή του λυκόφωτος – Η καταστροφή του κλασικού κόσμου από τον Χριστιανισμό, της Catherine Nixey, είναι το επόμενο προτεινόμενο βιβλίο. Αναφέρει πάρα πολλά στοιχεία από την καταστροφή των αρχαιοτήτων και την δράση μοναχών και αγίων της Εκκλησίας σε αυτό, με έναν συγκινητικό (για το είδος αυτό) και καλογραμμένο λόγο. Περιλαμβάνει επιπλέον το κάψιμο των βιβλίων και σε αρκετό βαθμό την αρνητική επίδραση της Εκκλησίας και των ταγών της στις κλασικές σπουδές. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα.

Στην συνέχεια έχουμε το: Ο αμφιλεγόμενος ρόλος της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ελλάδα (4ος-21ος αιώνας), συλλογικό, από τις εκδόσεις iWrite. Περιλαμβάνει τις δέκα σημαντικότερες συμμετοχές στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού του παρισινού περιοδικού Μέλισσα για το οποίο έχω ήδη γράψει στο «Η αρνητική επίδραση της Εκκλησίας στο γένος/έθνος» – Διαγωνισμός 200 ετών. Σε αυτό περιλαμβάνεται και η δική μου συμμετοχή με τίτλο Η επικράτηση της Εκκλησίας και η καταστροφή του ελληνικού Πολιτισμού. Από τον 4ο αιώνα και σε όλη τη Βυζαντινή Περίοδο. Είναι στην ουσία κάποιου είδους περίληψη αντίστοιχου βιβλίου που ελπίζω να εκδοθεί κάποια στιγμή, αφού η συμμετοχή στον διαγωνισμό είχε περιορισμένο αριθμό λέξεων, ενώ το θέμα αυτό είναι τεράστιο.

Οι εκδόσεις iWrite έχουν μια εκπληκτική σειρά βιβλίων που ονομάζεται Lux Orbis και περιλαμβάνει άγνωστα ή χαμένα ντοκουμέντα, κυρίως σε σχέση με τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό, αλλά και κείμενα που έχουν να κάνουν άμεσα ή έμμεσα με την εκκοσμίκευση. Θα ξεχωρίσω άλλα δύο (ο Αμφιλεγόμενος Ρόλος περιλαμβάνεται στην σειρά αυτή) που τα έχω διαβάσει και τα συνιστώ ανεπιφύλακτα:

Το αποκαλυπτικό Η Μαύρη Βίβλος του 1821, σε επιμέλεια Μηνά Παπαγεωργίου και με πρόλογο του Θάνου Βερέμη. Περιλαμβάνει για πρώτη φορά όλη τη συλλογή των εγκυκλίων και των αφορισμών του Πατριαρχείου κατά της Eλληνικής Eπανάστασης, κατά των κλεφτών της Πελοποννήσου, κατά συγγραμμάτων των Νεοελλήνων Διαφωτιστών και άλλα ενδιαφέροντα. Καταρρίπτει επίσης τον μύθο ότι ο αφορισμός της Επανάστασης ήταν προσχηματικός και ανακλήθηκε.

Το δεύτερο είναι το Ηλιοκεντρικό σύστημα και ζωή στο διάστημα το 1821 – Η ιδεολογική σύγκρουση Ελλήνων Διαφωτιστών και Χριστιανών Λογίων, του Μηνά Παπαγεωργίου, που έχει όλη την προσπάθεια από την Εκκλησία, να σταματήσουν οι νέες επιστημονικές ιδέες που ερχόντουσαν από την Ευρώπη και πόσο επηρέασε την επιστημονική πρόοδο του Γένους αρχικά και της χώρας μετά την Επανάσταση. Περιλαμβάνει και την ενδιαφέρουσα αναδίπλωση (κοινώς κωλοτούμπα) των εκκλησιαστικών, στη στάση τους πριν και μετά την πρώτη ανθρώπινη προσσελήνωση του 1969, που δείχνει έκδηλη την υποκρισία αυτών των ανθρώπων που ομοιάζουν περισσότερο με κατεργάρηδες πολιτικούς παρά με πνευματικούς ανθρώπους. (Ο πνευματικός άνθρωπος αν μη τι άλλο οφείλει να παραδέχεται ό,τι λάθος ή αβλεψία έκανε).

Στην συνέχεια προτείνω το άρτι εκδοθέν: Η αθεΐα στην ελληνική κοινωνία – Από την Ορθόδοξη θρησκευτική μνήμη στην άθεη θρησκευτική συνείδηση, του Αλέξανδρου Σακελλαρίου, εκδόσεις Παπαζὴση. Είναι μια κοινωνιολογική μελέτη του φαινομένου και τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η αντίδραση στους άθεους. Η πρώτη πραγματική επιστημονική μελέτη αυτού του είδους. Για όποιον ενδιαφέρεται μπορεί να δει την παρουσίαση του βιβλίου που έγινε πριν λίγες μέρες στον ΙΑΝΟ.

Τέλος, δεν μπορώ να αγνοήσω το Λύτρωση: Περί του Αγίου Φωτός, του Δημήτρη Αλικάκου, που καταρρίπτει πλήρως τα περί ουρανοκατέβατου θαύματος για το γνωστό “Άγιο Φως” με αποκαλυπτικές συνεντεύξεις των ίδιων των αγιοταφιτών παπάδων, τους μόνους που ξέρουν τι ακριβώς συμβαίνει, αφού το περίφημο “θαύμα” γίνεται εν κρυπτώ. Στο διαδίκτυο και στην σελίδα του συγγραφέα στο FaceBook υπάρχουν και τα video που αποδεικνύουν την απάτη που τόσους αιώνες υφίσταται το ποίμνιο της Εκκλησίας. Βέβαια ότι ήταν απάτη το είχαν ήδη σημειώσει αρκετοί και στον χώρο αυτό υπάρχουν σχετικές σελίδες, όπως το Περί του «θαύματος» του «Αγίου Φωτός».

Όσοι ενδιαφέρεστε για γρήγορη ενημέρωση στο θέμα της εκκοσμίκευσης, δραστηριοποιείται εδώ και αρκετό καιρό η Κίνηση Ελλήνων Πολιτών για την Εκκοσμίκευση του Κράτους (ΚΕΠΕΚ) στο Facebook, που αναδεικνύει τρέχοντα προβλήματα και στρεβλώσεις από την υφέρπουσα θεοκρατία που υπάρχει ακόμα στο κράτος και την κοινωνία μας.

Φιλίστωρ

image_pdfimage_print


Κώδικας ενσωμάτωσης σε ιστοσελίδα (HTML):

Κώδικας ενσωμάτωσης σε φόρουμ (BBC):

Απλός σύνδεσμος:


Σχετικά θέματα:
  • Οι Πράξεις των Αποστόλων – Μια φανταστική ιστορία
  • Οι Πράξεις – Διάγραμμα και περίληψη
  • Διώξεις φιλοσόφων στην Αρχαία Ελλάδα και σύγκριση με το Βυζάντιο
  • Η εξιδανίκευση της αρχαιότητας και η σύγκριση με το Βυζάντιο – Οι αξίες των Ελλήνων και των Βυζαντινών
  • Τί πληροφορίες έχουμε από τον Παύλο


  • Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων


    Πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπ' όψιν ότι:
    • Δεν επιτρέπονται τα Greeklish (Ελληνικά με λατινικούς χαρακτήρες).
    • Το σχόλιό σας θα πρέπει να είναι σχετικό με το θέμα.
    • Δεν επιτρέπονται οι προσωπικοί προσβλητικοί χαρακτηρισμοί.
    • Χρήση πολλαπλών λογαριασμών και ψευδώνυμων, που έχουν ως σκοπό να οδηγήσουν στην παραπλάνηση των συνομιλητών, δεν είναι κάτι το αποδεκτό.
    • Σχολιασμός με συνεχή παράθεση έτοιμων μεγάλων κειμένων («σεντόνια») άλλων ιστοσελίδων και καταιγισμό εξωτερικών συνδέσμων, δεν βοηθά στην ομαλή εξέλιξη της συζήτησης.
    Με βάση τα παραπάνω, η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής, ή τροποποίησης σχολίων, που αντιβαίνουν στο περιεχόμενό τους, χωρίς καμμία άλλη προειδοποίηση και χωρίς καμμία υποχρέωση παροχής περαιτέρω εξήγησης ή διευκρίνισης. Επιπλέον, η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα αποκλεισμού από τις συζητήσεις, των σχολιαστών που υποτροπιάζουν.


    Συνιστάται ιδιαίτερα, να σχολιάζετε αφού προηγουμένως έχετε συνδεθεί μέσω κάποιας από τις διαθέσιμες υπηρεσίες (Disqus [προτείνεται], Facebook, Twitter, Google). Έτσι, θα έχετε καλύτερο έλεγχο επί των σχολίων σας.




    Μπορείτε να μορφοποιήσετε το σχόλιό σας, χρησιμοποιώντας τις εξής ετικέτες (tags):
    • Έντονα: <b>Το κείμενό σας εδώ.</b>
    • Πλάγια: <i>Το κείμενό σας εδώ.</i>
    • Υπογράμμιση: <u>Το κείμενό σας εδώ.</u>
    • Διαγράμμιση: <s>Το κείμενό σας εδώ.</s>
    • «Παράθεση»: <blockquote>Το κείμενό σας εδώ.</blockquote>
    • Κρυμμένο κείμενο: <spoiler>Το κείμενό σας εδώ.</spoiler>
    • Σύνδεσμος: <a href="Ο σύνδεσμος εδώ." target="_blank">Η περιγραφή του συνδέσμου εδώ.</a>
    • Για να εμφανίσετε κάποια εικόνα ή βίντεο στο σχόλιό σας, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε, είναι να επικολλήσετε τον σύνδεσμο του αρχείου. Εάν θέλετε να ανεβάσετε κάποια εικόνα (όχι βίντεο) από τον υπολογιστή σας, χρησιμοποιήστε την αντίστοιχη επιλογή που υπάρχει στο πεδίο σχολιασμού.
    Εικονίδια
    (αντιγράψτε τον κώδικα που υπάρχει κάτω από κάθε εικονίδιο και επικολλήστε τον στο πεδίο σχολιασμού)
    🙂
    &#x1F642;
    🙁
    &#x1F641;
    😉
    &#x1F609;
    😄
    &#x1F604;
    😜
    &#x1F61C;
    😠
    &#x1F620;
    🙄
    &#x1F644;
    😎
    &#x1F60E;
    😕
    &#x1F615;
    😵
    &#x1F635;

     
    Εναλλαγή σε εμφάνιση φορητής συσκευής